November 23, 2014

Scrolling Headlines:

UMass guard Trey Davis: ‘There’s a lot coming at me right now’ -

Saturday, November 22, 2014

UMass ‘big four’ neutralized by Notre Dame in 81-68 loss -

Saturday, November 22, 2014

UMass basketball can’t corral Grant, Irish in 81-68 loss -

Saturday, November 22, 2014

Frustration haunts Minutemen in 5-3 loss to Boston College -

Saturday, November 22, 2014

UMass hockey drops 5-3 decision to No. 12 Boston College Friday night -

Saturday, November 22, 2014

UMass hockey prepares for nationally ranked Hockey East foes BC, Vermont -

Thursday, November 20, 2014

Food scientist proposes way to improve health via breast milk -

Thursday, November 20, 2014

Miles Teller and J.K. Simmons shine in ‘Whiplash’ -

Thursday, November 20, 2014

Masculinity: A feminist’s perspective -

Thursday, November 20, 2014

UMass women’s basketball uses size and speed en route to its first win against Maine -

Thursday, November 20, 2014

Why Melissa McBride is the best actor on television -

Thursday, November 20, 2014

‘Gienie’ in a bottle: Patriots, Browns, and Seahawks highlight week 12 picks -

Thursday, November 20, 2014

UMass women’s basketball secures first victory of the season against Maine -

Thursday, November 20, 2014

Revisiting ‘The Hobbit’ trilogy as the final installment looms -

Thursday, November 20, 2014

Establishing the rules of classroom attendance -

Thursday, November 20, 2014

UMass hockey’s Troy Power reflects as his 100th career game approaches -

Thursday, November 20, 2014

Sophomore swimmer Meriza Werenski excelling in increased role -

Thursday, November 20, 2014

SGA senator plans survey on bigotry -

Wednesday, November 19, 2014

Minutemen fall to Akron 30-6 on Tuesday night MACtion -

Wednesday, November 19, 2014

Awaken your awareness to sleeping -

Wednesday, November 19, 2014

Prejudice against new Al-Jazeera television network

Qatar-based broadcast news network Al-Jazeera has long tried, unsuccessfully, to find its footing in post-Sept. 11 America. Now, with a recently announced deal to take over Current TV, its best chance to forge a path on American television appears to have come.

Fledgling cable channel Current TV, co-founded by former Vice President Al Gore, has been plagued by low ratings since its founding seven years ago. Per the deal, Al-Jazeera plans to shut Current TV down and start an English-language channel co-headquartered in New York and Qatar that will reach over 40 million American homes. However, Al-Jazeera’s path to success in America is proving to be a rocky one. Hours after the deal was announced, Time Warner Cable announced it was dropping Current TV, saying, “our agreement with Current has been terminated and we will no longer be carrying the service.”

The decision was almost immediately scrutinized, with many taking to Twitter and Facebook to express their disapproval and to speculate on the reasons for Time Warner’s decision. Many assumed, given the timing of the announcement, that Time Warner was expressing politically fueled corporate opposition to Arabic-named, Middle Eastern-based Al-Jazeera’s introduction to American television.

“Time-Warner cable shows abject political and journalistic cowardice by dropping Current because of Al-Jazeera deal,” Tweeted Dan Gilmor, a technology writer and founding director of Arizona State’s Knight Centre for Digital Media Entrepreneurship.

However, Time Warner executives said that business, not politics, motivated the company’s decision. According to a New York Times article, the drop had “more to do … with Current TV’s low ratings and its contract, which had a ‘change of ownership clause’ that allowed it to be terminated.”

Indeed, Joel Hyatt, co-founder of Current TV, told staff in a memo that Time Warner Cable “did not consent to the sale of Al-Jazeera, and that … consequently, Current will no longer be carried on Time Warner Cable.

Whether Time Warner’s statement was merely a poorly timed announcement of a business decision long in the making or an anxiety-driven political statement is still disputed, but the muddled mess of acquisitions, deals and drops has reignited both the debate over Al-Jazeera’s legitimacy and whether Time Warner had made the wrong decision in dropping Current.

First, it is important to note that completely different management than Al-Jazeera Arabic will run the new English-language Al-Jazeera channel. This means that complaints about bias from Al-Jazeera Arabic do not necessarily point to bias from the American Al-Jazeera channel. Most of the criticism pertains to Al-Jazeera Arabic, although many, if not most, Americans don’t recognize a difference between the two at all.

That being said, some commentators on Fox News, some members of the Bush administration, and other political pundits and bloggers have criticized Al-Jazeera in general as being a venue of pro-fundamentalism, anti-Israel propaganda. Much of this criticism stems from the Bush administration’s condemnation of Al-Jazeera Arabic’s coverage of the Iraq War and the network’s noted broadcasting of al-Qaida tapes, while the lingering post-9/11 fear of all things Arabic and Middle Eastern has clouded the network’s perception in America, even as high-profile American political leaders such as Secretary of State Hillary Clinton and Senator John McCain have commended the network for its coverage of Arab issues, such as the Arab Spring.

“Viewership of Al-Jazeera is going up in the United States because it’s real news,” Secretary of State Hillary Clinton said. “You may not agree with it, but you feel like you’re getting real news…instead of …arguments between talking heads…which is not particularly informative to us [Americans], let alone foreigners.”

With this kind of endorsement, it is difficult to dispute the fact that Al-Jazeera is a widely watched, reputable, and, yes, legitimate source of news to millions around the world.

Al-Jazeera, like all networks, is not a completely guiltless, unbiased source of news, however. According to Arab media expert Marwan Kraidy, Al-Jazeera is not immune to bias, particularly in news pertaining to the Arab world.

“In Egypt, it [Al-Jazeera Arabic] was very hostile to Mubarak: it allowed all the dissidents on the air, intellectuals, poets, politicians, journalists criticizing Mubarak,” Kraidy wrote. “As soon as it shifted to Bahrain it nearly turned into a propagandist for the regime.” Finally, as Kraidy notes, Al-Jazeera Arabic allowed Yusuf Al-Qaradawi, an influential Egyptian cleric, to issue a fatwa, a legal pronouncement in Islam issued by a religious law specialist on a specific issue, stating that it was tolerable and even desirable to kill Gadhafi, the now-fallen Libyan leader. As Kraidy says, “Giving a death sentence to a leader is not exactly impartial news coverage,” but then neither is Fox nor MSNBC’s coverage of Obama’s administration. Whether the two are comparable is another story, but it is important to note that Kraidy stated that Al-Jazeera English, the network in question in the Time Warner case, has “remained consistent in its coverage.”

Furthermore, Al-Jazeera is not a “terrorist network,” as many knee-jerk Americans believe. During 2011’s Arab Spring, the network, broadcasting online, was a go-to source for information not available in the United States and even received awards for their unparalleled, comprehensive coverage of the protests. Though a Fox News report on the Time Warner debacle noted that one of Al-Jazeera’s Kabul Bureau Chiefs was arrested in Israel on 2011 on suspicion of being an agent of the Palestinian terrorist group Hamas, the journalist was later released when the suspicions proved groundless–something that Fox didn’t report. What was mentioned in Fox’s report was Dave Marash, a former Al-Jazeera employee in Washington who supposedly left the network in 2008 due to anti-American bias. However, Danny Schechter, editor of Mediachannel1.org and an Al-Jazeera English columnist, notes that when he interviewed Marash about why he left, Marash denied leaving the network for political reasons and quipped,

“The product is too good, too significant, to not have a market in the US, given the complete abdication of American networks and cable channels from actually covering international news.”

Admittedly, Al-Jazeera’s attempt at forging its own path on American television is an uphill battle. Its reputation as a fundamentalist propaganda organ, however undeserved, makes it controversial–according to James Joyner for Outside the Beltway, perhaps too controversial for major cable companies, such as Time Warner, to carry it. Americans, suspicious of the foreign news network with a name too close, for some, to al-Qaida, might not give Al-Jazeera a chance. Yet, it is vital that Al-Jazeera and its unequalled coverage and access to events in the Arab world and beyond are available in America.

“The Middle Eastern region has access to CNN, BBC, and Fox News,” writes Samrad Khan, a Harvard student originally from Kuwait. “It is imperative the West also have access to Al-Jazeera…we need to accept it as a conduit for at least a facet of the Arab mindset.”

Keeping this in mind, it must be concluded that Time Warner is in the wrong to stop carrying the channel. It is futile to debate Time Warner’s motives behind their decision; what is more productive is calling to attention the reasons Americans deserve to have Al-Jazeera readily available and then working to make that a reality. Clearly, Time Warner is well aware of America’s perception issues regarding Al-Jazeera and has chosen, for now, to avert carrying the controversial channel. However, giving Americans the choice to contemplate world events from different perspectives is admirable and even necessary to further productive discussion, and, all else aside, we would be wise to choose choice over censorship.

Emily Merlino is a Collegian columnist. She can be reached at eamerlin@student.umass.edu.

Comments
2 Responses to “Prejudice against new Al-Jazeera television network”
  1. Sue says:

    What a load of crap. Al Jazeera is reponsible for inciting murderous acts of violence around the world. It is like Hitler complaining that people are prejudiced against him – the pot calling the kettle blac. Al Jazeera is the propaganda arm of Islam in its ceaseless endeavors to spread Sharia which is for subjugation of women, acceptance polygamy, slavery, honor killings and is against freedom of speech, freedom to choose one’s religion – it is a virulent ideology that should be stamped out – it is counter to progress and enlightment – it spreads hatred, repression and violence.

  2. B says:

    Load of crap? This is a well-researched piece that takes multiple viewpoints from a variety of sources into account. The author’s point still stands despite her acknowledgement that the source isn’t bias-free — the Al Jazeera point of view should at the very least be accessible by the Western audience.

    “Al Jazeera is the propaganda arm of Islam:” let’s just assume that this is true. Regardless of this assumption, networks available to Americans can be said to be propaganda arms of such-and-such. Merlino acknowledges the bias. The bias doesn’t matter. The fact that another point of view — even if it is equally as biased at the others — exists and should be accessible still stands.

    If Al Jazeera is the propaganda arm of the Sharia, then it is a terrible propaganda arm. It does the exact opposite of the things you listed. It encourages free speech and discussion of said topics. It is based in the same country that hosts the Doha Debates, a program that covers the exact topics you mention! Look up Doha Debates! If anything, the alternative POV encouraged by Qatar-funded programs such as Al Jazeera and Doha Debates accomplish the exact opposite things you claim they do.

Leave A Comment